Nu, hoe gaan we hier tewerk?
Zoals men kan zien, merk je dat de getallen op de buitenste (vaste) schijf zo goed als volledig overeenkomen met de getallen op de draaibare (binnenste) schijf.
Je moet er wel rekening mee houden dat men de getallen op verschillende manieren moet interpreteren. Nu draai je de binnenste schijf zodanig tot 12,5 overeenkomt met het streepje op de buitenste schijf.
In dit geval moet je het getal 12,5 als 125 beschouwen. Wil men weten hoeveel USG 125l benzine is, dan gaat men naar het streepje bij U.S. Gal. kijken. De aanduiding is dan 330l USG.
Dit is bij benadering zo want niet elke rekenschijf is even nauwkeurig. Het is mogelijk dat jij uitkomt op 329, 331 of zelfs 332.
Op deze manier kan men voor alle verschillende oefeningen tewerk gaan.
Vandaag zijn we daar verder op ingegaan zoals bijvoorbeeld:
In hoeveel legt een vliegtuig met een snelheid van 200 kts een afstand van 80 NM af of een vliegtuig verbruikt 160l brandstof gedurende een vlucht van 3:25 uur. Hoeveel is het gemiddeld verbruik?
De rekenschijf is echt een prachtig instrument. Zo kun je bijvoorbeeld door gebruik te maken van de achterzijde, de grondsnelheid of ware koers berekenen. Dit doe je dan door gebruik te maken van de windarm. Let wel dat niet elke rekenschijf een windarm heeft.
Zo, dit was het dan weer. Volgende week is het luchtvaartreglementering.
I keep you informed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten