woensdag 3 november 2010

Vluchtbeginselen

 Vandaag les over vluchtbeginselen. Vandaag bespreken we als eerste de bochten. De krachten die op een vliegtuig tijdens bochten inwerken, enzoverder. We hebben ook de clinometer besproken om een rate 1 bocht te maken, slippende en schijvende bochten, angle of bank, ...

Ook kregen we de formule waarmee je berekent welke bocht je moet maken tegen een bepaalde snelheid (TAS/10+7=).

Ook de werking van de gyroscoop werd besproken. Ook dit werd weer zeer duidelijk uitgelegt aan de hand van demonstraties.

Hetgeen ik ook nog interessant vind is de zogenaamde zogturbulentie. Ik wist hier tot vandaag niets van. Dit verklaart waarom sommige vliegtuigen een (vervrongen) vleugeltip hebben. Dit is ook om zuiniger te vliegen en bestaat nog niet zo lang (een jaar of 10).


Het einde van de les vluchtbeginselen is in zicht. Volgende keer wordt hier nog even les over gegeven alvorens we verder gaan met algemene kennis.

I keep you informed...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten