dinsdag 9 november 2010

Vluchtbeginselen & Algemene kennis (deel 1) Cel, Motor en Systemen

Welkom terug! Na een weekje vrijaf was ik gisteren zoals gewoonlijk (wanneer ik niet moet werken) een aantal uren voor de les begon op de luchthaven. Gisteren hebben we het laatste deel over vluchtbeginselen gezien. In het algemeen was deze herhaling van wat we laatst gezien hebben, namelijk de winglets of tiptanks.

Nu het hoofdstuk vluchtbeginselen achter de rug is, schakelen we over naar het hoofdstuk algemene kennis van het luchtvaartuig deel 1. Specifiek gaat deel 1 over de cel, motor en de systemen. Vandaag hebben we (zeg maar de evolutie van) het landingsgestel (met elastieken) tot het landingsgestel (met pneumatische demper) en het verschil tussen de banden besproken.

Ook de belasting van de vliegtuigcel kwam aan bod. Een vliegtuig moet een constante belasting kunnen weerstaan. De belasting dat een vliegtuig moet kunnen weerstaan noemt men de limiet belasting of limit load.
Voor lichte vliegtuigen in normal category is de limit load vastgesteld op 3,8 G. Dit is uiteraard minder dan een vliegtuig dat men gebruikt voor acrobatie. Hierbij is de limit load zelfs vastgesteld tot 6 G.

 Stermotor

Uiteindelijk kwam de motor aan bod. De evolutie van de stermotor tot de 4-taktmotor. Ook de werking van de 4-taktmotor en verschillende delen zoals bougie, magneto, ...

Komende donderdag is er geen les. Dan krijgen we allemaal nog eens een dagje vrij. Gerniet ervan!

To be continued 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten