Nu het hoofdstuk vluchtbeginselen achter de rug is, schakelen we over naar het hoofdstuk algemene kennis van het luchtvaartuig deel 1. Specifiek gaat deel 1 over de cel, motor en de systemen. Vandaag hebben we (zeg maar de evolutie van) het landingsgestel (met elastieken) tot het landingsgestel (met pneumatische demper) en het verschil tussen de banden besproken.
Ook de belasting van de vliegtuigcel kwam aan bod. Een vliegtuig moet een constante belasting kunnen weerstaan. De belasting dat een vliegtuig moet kunnen weerstaan noemt men de limiet belasting of limit load.
Voor lichte vliegtuigen in normal category is de limit load vastgesteld op 3,8 G. Dit is uiteraard minder dan een vliegtuig dat men gebruikt voor acrobatie. Hierbij is de limit load zelfs vastgesteld tot 6 G.
Stermotor
Uiteindelijk kwam de motor aan bod. De evolutie van de stermotor tot de 4-taktmotor. Ook de werking van de 4-taktmotor en verschillende delen zoals bougie, magneto, ...
Komende donderdag is er geen les. Dan krijgen we allemaal nog eens een dagje vrij. Gerniet ervan!
Komende donderdag is er geen les. Dan krijgen we allemaal nog eens een dagje vrij. Gerniet ervan!
To be continued
Geen opmerkingen:
Een reactie posten