vrijdag 3 december 2010

Vluchtprestatie en -planning

Gisteren hebben we in het kort overlopen wat we vorige les vluchtprestatie en -planning geleerd hebben. Dit was het invullen van the loading graph om na te gaan of we wel of niet mogen vliegen. Als dit niet zo is moet iets of iemand aan de grond blijven.

Het volgende onderwerp dat we besproken hebben was hoe men de density altitude dan berekenen. We hebben 3 manieren besproken. De laatste is met de flightcomputer of rekenschijf.
Dit doet men bij een Aristo Aviat als volgt: 
In het midden van de rekenschijf ziet men 3 venstertjes (2 met rode cijfers en 1 met blauwe cijfers). Men stelt de schijf zodanig in tot in de 3 venstertjes cijfers verschijnen.
Oefening:
  • Pressure Altitude (PA): 6000
  • Temperature: 5°C
  • Density Altitude (DA): 7500
Werkwijze:


In het blauwe venstertje ziet men Pressure Altitude staan. Merk op dat er x1000 naast staat. Men heeft een temperatuur van 5°C. Nu stelt men de rekenschijf in zodanig dat de 6(000) overeenkomt met +5°C. Nu kan men in het rode venstertje van Density Altitude de waarden aflezen. Dit is ongeveer 7,5. Dit vermenigvuldigt men uiteraard met 1000. We komen dan aan DA: 7500.


Verder hebben we volgende onderwerpen besproken:

  • Prestatietabellen en grafieken
  • Prestaties bij het opstijgen
  • Prestaties in stijgvlucht
  • Prestaties in kruisvlucht 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten