Vandaag ging het over radionavigatie. Er werd besproken wat te doen als men in de lucht de weg kwijt raakt, dit is zeker geen schande aangezien het ieder van ons kan overkomen. In dit geval kan men dan contact opnemen met de toren en vragen naar de QDM. Wil men niet toegeven dat men de weg kwijt is kan men vragen naar de QDM en vermelden dat het voor een oefening is (for training). QDM is de magnetische peiling van het vliegtuig naar de grond. De toren beschikt over een "gonio of goniometer ook wel eens homer genoemd. Dit is een toestel dat wanneer men zendt de richting weergeeft vanwaar men zendt. Iedereen heeft al wel eens in de film een radarscherm gezien. Dit is ongeveer hetzelfde maar dan volgens het kompas. Het is wel iets ingewikkelder dan dit maar laten we het ons op deze manier voorstellen.
De richting die de toren dan geeft wordt de QDR genoemd. Dit is dan de magnetische peiling van een grondstation naar een vliegtuig. Als men dit weet dan kan men deze richting sturen. Men moet dan wel rekening houden met eventuele drift en natuurlijk de variatie en deviatie. Het is ook handig om meer dan één keer naar de QDM te vragen. Stel dat de QDM 270° bedraagt en men vraag voor de tweede keer naar de QDM en men krijgt te horen dat dit 90° is, weet men dat men er zonet is overgevlogen en weet men waar het vliegveld zich bevindt.
De Automatic Direction Finding in het vliegtuig en Non-Directional Beacon werden ook besproken. Een Non-Directional Beacon (NDB) is een baken dat dag en nacht een signaal uitzend. Dit gebeurt in alle mogelijke richtingen. Men heeft in het vliegtuig een speciale ontvanger om deze signalen van op de grond op te vangen. 355 KHz is het baken van Brasschaat. De bakens en frequenties kan men terugvinden op de kaart. Wanneer men de frequentie instelt, blijft men luisteren. Dit is heel belangrijk omdat dit de identificatie van het station dat men gaat peilen. Dit zijn pieptonen die men hoort. Als men er zeker van is dat men naar het juiste baken luistert, kan men de volumeknop uitzetten omdat dit stoort. Aan het systeem is een tweede antenne voorzien. Deze is de belangrijkste van de twee. Deze gaat de signalen niet alleen ontvagen maar ook peilen. Het uitzicht van deze antenne is een ronde spoel met draden. Vroeger zat in een vliegtuig een marconist om de spoel te draaien. Een radio van een DC-6 woog toen ongeveer 40 kg. De marconist draaide de antenne (ring) naar de richting waaruit de beste ontvangst kwam.
Moderne vliegtuigen hebben in de cockpit een handig instrument en ziet eruit als een kompas ook wel radiokompas genoemd. De pijl wijst de richting aan die men moet vliegen om boven het station te komen. Dit is niet de QDM! Als men het station voorbij vliegt zal de naald onmiddellijk 180° draaien. Men moet wel rekening houden met de wind.
Radarsysteem
Het radarsysteem is een paraboolvormige antenne die ronddraait en zo het luchtruim gaat scannen. De radar is zo gemaakt dat het reflecterende objecten waarneemt. Van op aarde worden radarsignalen de lucht/ruimte ingezonden. Meestal komen deze signalen niet terug tot er een signaal een (metalen) vliegtuig opmerkt, gaat deze het signaal terugkaatsen en ziet men dit in de vorm van een stip op een scherm dat een 3-tal seconden zichtbaar is omdat de stip als het ware in het scherm brandt. Dit herhaalt zich tegen de snelheid dat de antenne ronddraait.
Aangezien deze stip een glimmende staart nalaat kon men afleiden in welke richting het vliegtuig vloog. Het voordeel van deze radar was dat men ook onweerskernen kon zien en de vliegtuigen instructies geven om er door te vliegen. De identificatie van een vliegtuig gebeurde op een nu gezien primitieve manier. Men vroeg aan een piloot om een ronde van 360° te maken. Als men dan op het radarscherm keek, kon men aan de hand van de staart die de stip maakt, zien waar hij of zij zich bevond. Nu heeft men een ander systeem waarbij het vliegtuig constant passief via de transponder een actief signaal uitzend. Zo kan de verkeersleiding je steeds identificeren.
Ten slotte werden nog een aantal toch wel belangrijke codes besproken.
Volgende les gaat over meteorologie.
I keep you informed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten