vrijdag 26 november 2010

Algemene kennis van het luchtvaartuig (deel 1) Cel, Motor en Systemen

Gisteren, tijdens de les algemene kennis hebben we de werking van de motor verder besproken. Men heeft 2 soorten  motoren maar we hebben vooral de luchtgekoelde motor besproken. De luchtgekoelde motor wordt gekoeld door de propeller, die als het ware als een ventilator gaat dienen. Als men de voorkant van een vliegtuig met een dergelijke motor bekijkt, merkt men dat men net achter de propeller openingen ziet. Hierin komt de wind, voortgebracht door de propeller. Dit verkaard ook de aanwezigheid van de spinner die de wind als het ware in de openingen begeleidt. Eens de wind naar binnen gaat zal ze een baan doorheen de cilinders afleggen. Men heeft twee baffles in de motorkap geplaatst om ervoor te zorgen dat de wind gedwongen wordt om over de cilinders te gaan en niet opgewarmd is wanneer ze aan de laatste cilinder komt. De lucht ontsnapt dan via een klep onderaan. Hierdoor kan men, bij sommige vliegtuigen tijdens de vlucht de temperatuur een beetje regelen door in de zomer de klep meer of in de winter de klep minder te openen.

Verder kwam de werking van de carburator aan bod evenals de dosering, de mengselregeling, het gebruik van de mengselregelaar, de gevolgen van een te rijke of te arme dosering, ...

Enkele van die gevolgen zijn:

  • Vermogensverlies
  • Hoog brandstofverbruik
  • Ruw draaiende motor
  • ... 
Wanneer krijgt men de beste verbranding? Men kan dit zelf afstellen. Aangezien de lucht op 10 000 ft ijler is, is de verhouding te rijk en moet men het mengsel armer maken. Dit noemt men leaning. Als men dan weer naar  3000 ft gaat, moet men het weer rijker maken. Dit ook wel nodig, wil men de motor optimaal laten werken en voorkomen dat de motor stilvalt.
We hebben nog een hoop andere zaken bekeken en besproken maar ga het hierbij houden. Volgende week (30 november) krijgen we de eerste les over menselijke prestaties. Ik kijk er al naar uit.

I keep you posted

donderdag 25 november 2010

Luchtvaartreglementering en ATC procedures

Eergisteren was het luchtvaartreglementering en ATC procedures. Het vluchtplan werd tot in detail besproken. Het is niet verplicht om telkens wanneer men gaag vliegen een vluchtplan in te dienen. Toch is het in sommige omstandigheden een verplichting. Wanneer is men verplicht om een vluchtplan in te dienen?

























Het indienen van een vluchtplan is verplicht in volgende gevallen:

  1. Op de eerste plaats kun je er beter een gewoonte van maken om dit tijdens elke vlucht in te dienen. Op deze manier kun je dan (wanneer het nodig is) genieten van Search And Rescue. Dit is volledig kosteloos;
  2. Een vluchtplan is nodig zodat ATC de planning voor de indeling van het luchtruim kan maken. Dit is trouwens altijd verplicht wanneer men de grens overvliegt (internationale vluchten) en wanneer men gebruik wil maken van controle (uitgezonderd CTR);
  3. Het opmaken van een vluchtplan is ook verplicht als men FL 660 of hoger gaat vliegen;
  4. Bij VFR nachtvluchten;
  5. En tenslotte bij IFR vluchten.
Vandaag is het weer de beurt aan “algemene kennis van het luchtvaartuig”.

I keep you informed