vrijdag 3 december 2010

Vluchtprestatie en -planning

Gisteren hebben we in het kort overlopen wat we vorige les vluchtprestatie en -planning geleerd hebben. Dit was het invullen van the loading graph om na te gaan of we wel of niet mogen vliegen. Als dit niet zo is moet iets of iemand aan de grond blijven.

Het volgende onderwerp dat we besproken hebben was hoe men de density altitude dan berekenen. We hebben 3 manieren besproken. De laatste is met de flightcomputer of rekenschijf.
Dit doet men bij een Aristo Aviat als volgt: 
In het midden van de rekenschijf ziet men 3 venstertjes (2 met rode cijfers en 1 met blauwe cijfers). Men stelt de schijf zodanig in tot in de 3 venstertjes cijfers verschijnen.
Oefening:
  • Pressure Altitude (PA): 6000
  • Temperature: 5°C
  • Density Altitude (DA): 7500
Werkwijze:


In het blauwe venstertje ziet men Pressure Altitude staan. Merk op dat er x1000 naast staat. Men heeft een temperatuur van 5°C. Nu stelt men de rekenschijf in zodanig dat de 6(000) overeenkomt met +5°C. Nu kan men in het rode venstertje van Density Altitude de waarden aflezen. Dit is ongeveer 7,5. Dit vermenigvuldigt men uiteraard met 1000. We komen dan aan DA: 7500.


Verder hebben we volgende onderwerpen besproken:

  • Prestatietabellen en grafieken
  • Prestaties bij het opstijgen
  • Prestaties in stijgvlucht
  • Prestaties in kruisvlucht 

woensdag 1 december 2010

Algemene kennis van het luchtvaartuig (deel 1) Cel, Motor en Systemen

Gisteren weer een zeer interessante les gekregen. Deze keer was ‘Menselijke prestaties en beperkingen’. Als men weet dat de mens niet gemaakt is om te vliegen, kan men zich ook voorstellen dat er heel wat ongemakken kunnen optreden. Een deel van deze ongemakken hebben we vandaag tijdens de les besproken. Op de meeste heeft men iets kunnen bedenken zoals bijvoorbeeld de cabine onder druk, denk maar bijvoorbeeld aan een airliner dat boven 10 000 ft vliegt.

De wet van Boyle zegt ons iets over wat er met ons lichaam zou gebeuren wanneer de cabine van een airliner niet onder druk zou gezet worden. Druk die afneemt bij toename van hoogte (hypoxie). De wet van Henry (opgelost gas in een vloeistof onder druk). Druk daalt bij toename van hoogte, dus als men weet dat stikstof aanwezig is in ons lichaam en ook een gas is, zal ook dat gas in ons lichaam naar buiten willen gaan met alle nadelige gevolgen die hierop volgen zoals bends, creeps, chokes en andere neurologische symptomen. Dit zijn enkele onderwerpen waarover we het hadden.

Morgen gaan we verder met  Vluchtprestatie en –planning.

I keep you informed