woensdag 3 november 2010

Navigatie

Vandaag ging de les over navigatie. Ik vond dit een zeer interessante les aangezien we met de rekenschijf leerden werken. Ik heb zelf een rekenschijf van mijn pa vroeger tijdens zijn jaren als piloot. Meermaals heb ik op dat ding gevloekt. Vandaag werd me dit zeer duidelijk uitgelegt. Dit is helemaal niet moeilijk om mee te werken. Je moet enkel weten wat voor wat staat.



Het eerste wat je dient te doen is een schatting maken van de berekening die je met je rekenschijf gaat maken. Dit is omdat men de cijfers op verschillende manieren kan interpreteren. Een 1 kan bevoorbeeld staan voor 1 maar ook voor 100 of 1000 enzoverder.

Dit is het voor deze keer.

See you next time...

Vluchtbeginselen

 Vandaag les over vluchtbeginselen. Vandaag bespreken we als eerste de bochten. De krachten die op een vliegtuig tijdens bochten inwerken, enzoverder. We hebben ook de clinometer besproken om een rate 1 bocht te maken, slippende en schijvende bochten, angle of bank, ...

Ook kregen we de formule waarmee je berekent welke bocht je moet maken tegen een bepaalde snelheid (TAS/10+7=).

Ook de werking van de gyroscoop werd besproken. Ook dit werd weer zeer duidelijk uitgelegt aan de hand van demonstraties.

Hetgeen ik ook nog interessant vind is de zogenaamde zogturbulentie. Ik wist hier tot vandaag niets van. Dit verklaart waarom sommige vliegtuigen een (vervrongen) vleugeltip hebben. Dit is ook om zuiniger te vliegen en bestaat nog niet zo lang (een jaar of 10).


Het einde van de les vluchtbeginselen is in zicht. Volgende keer wordt hier nog even les over gegeven alvorens we verder gaan met algemene kennis.

I keep you informed...

Luchtvaartreglementering

Vandaag nog een les luchtvaartreglementering gekregen. Dit vak is voor velen onder ons nogal een saaie bedoening. Tot mijn grote verbazing merkte ik dat dit niet zo was. Het hangt gewoon af van hoe de les gegeven wordt.

Vandaag hebben we kennis gemaakt met de aldislamp. Deze lamp vindt men ook terug in de zeevaart. Dit is niets meer dan een seinlamp voor wanneer (in de luchtvaart) de radiocommunicatie niet meer werkt (communication faillure). Met de aldislamp kan men zowel groen, rood als wit licht seinen.

Vandaag hebben we o.a. de indeling van het luchtruim besproken (de details ga ik jullie besparen).
Ook hetgeen men in de toekomst hoogstwaarschijnlijk gaat doen en zal leiden tot een nieuwe indeling van het luchtruim, namelijk one-sky.

Vandaag hebben we ook de langverwachte examenvragen gekregen. In totaal een 2500-tal.

I keep you informed

Vluchtbeginselen

Enkele weken na aanvang van mijn opleiding tot piloot dacht ik: zou het niet cool zijn hierover een blog te maken...? Wel hier is hij dan.

Dinsdag de 14de september heb ik les over de vluchtbeginselen gekregen. Dit was dan ook de start van mijn theoretische opleiding. Deze (en de komende) werd gegeven in de leslokalen van Ben Air Flight Academy. Na de inschrijving en een eerste kennismaking met het bestuur, instructeurs en medecursisten in het clublokaal van de Royal Antwerp Aviation Club, kregen we, na betaling onze theorieboeken.

Tijdens de eerste les werd de inleiding van de aĆ«rodynamica uitgelegt en hoe een vliegtuig in de lucht kon blijven.. Dit wordt op een duidelijke manier uitgelegt in combinatie met voorbeelden. De vleugel werd tot in detail bekeken. Hoe dat men de vleugelslankheid, vleugeloppervlakte of vleugelbelasting van een vliegtuig berekent, Ook werden een aantal formules uitgelegd waaronder de formule om lift/draagkracht of dynamische druk te berekenen.


In totaal bestaat de theoretische opleiding uit 10 handboeken. Deze zijn:
  1. Algemene kennis van het Luchtvaartuig (deel 1) Cel, Motor en Systemen.
  2. Algemene kennis van het Luchtvaartuig (deel 2) Instrumenten
  3. Communicatie
  4. Luchtvaartreglementering en ATC procedures
  5. Menselijke Prestaties en Beperkingen
  6. Meteorologie
  7. Navigatie
  8. Operationele Procedures
  9. Vluchtbeginselen
  10. Vluchtprestatie en -planning
  11. Vragen & Antwoorden
I keep you informed