donderdag 27 januari 2011

Radiocommunicatie

Vandaag was het les over radiocommunicatie.
Niet zomaar iedereen mag gebruik maken van een radio. Om dit te mogen, heeft men een zendmachtiging nodig. Hiervoor moet men geen aparte opleiding voor gaan volgen. Men krijgt dit automatisch wanneer men slaagt voor het examen privaat piloot. Dit is dan een beperkt bewijs van radiotelefonist. Dit wil zeggen dat men dan enkel de toestemming heeft om gebruik te maken van de frequenties die zijn toegewezen voor de mobiele luchtvaart.
Men kan het verloop van de veldsterkte van een elektromagnetische golf voorstellen door een sinusoïde. Tijdens de golflengte bereikt men een minimum en een maximum aan veldsterkte.
Sinusoïde

Elektromagnetische golven zich tegen een snelheid van 300.000 km/sec voortbewegen, is de frequentie gelijk aan de verhouding voortplantingssnelheid en de golflengte. Bedraagt de golflengte 100 m dan is de frequentie gelijk aan 300.000.000 m/100 m = 3.000.000 Hz. Hertz (Hz) is de eenheid.

Andere eenheden zijn dan kilohertz (KHz) en megahertz (MHz). 1 KHz komt overeen met 1000 Hz en 1 MHz is gelijk aan 1000 KHz.
VHF-verbindingen planten zich als volgt voort:
Wanneer men via VHF-verbindingen zendt, moet men ervoor zorgen dat er geen gebouwen in de weg staan omdat deze de verbinding onderbreken of sterk afzwakken. Met andere woorden planten ze zich rechtlijnig voort waardoor de signalen beperkt blijven tot de optische horizon (lign of sight).

Hoe hoger dat men vliegt, hoe verder men kan zenden. De afstand wordt volgens volgende formule uitgedrukt:
Afstand (NM) = 1.23 x vierkantswortel van de hoogte in ft + 10% 
De afstand wordt ook beperkt door het vermogen waarmee wordt uitgezonden.

Volgende week is het radionavigatie.

I keep you up to date


dinsdag 25 januari 2011

Vluchtprestaties en -planning

Vandaag werden onder andere volgende onderwerpen besproken: ground roll, take-off distance, landing distance, rate of climb enzovoort.

Het berekenen hiervan doet men aan de hand van tabellen die men terugvindt in de POH van het desbetreffend toestel. Bij het voorbeeld gaan we de benodigde baanlengte bij het opstijgen van een Cessna 152 berekenen:

Ground roll en take-off distance:

Bereken de density altitude. Dit doet men met de rekenschijf. Men gaat als volgt te werk. De twee gegevens die men hiervoor nodig heeft zijn de pressure altitude en de temperatuur op deze hoogte. We zullen voor het voorbeeld een pressure altitude van 2000' nemen en een temperatuur van 5°C.
Men merkt op dat de rekenschijf 3 venstertjes (Aristo Aviat) in het midden heeft. Deze zijn pressure altitude, density altitude en airspeed.
Men verdraaid de schijf zodanig dat de 2 (2000) overeenkomt met 5°C. In het venstertje van density altitude leest men ongeveer 1800' af. Afgerond maakt dit 2000'.
Op de tabel kijken we op de lijn van 2000' en voor een ground roll, bij 0° lezen we 775' af. Aangezien we een temperatuur hebben van +5°C moeten we ook in de kolom ernaast de ground roll aflezen. Deze komt bij een temperatuur van +10°C overeen met 840'.

Dit wordt dan:
840' - 775' = 65'
Voor 5°C wordt dit dan 65 / 2 = 32,5
775 + 32,5 =  807,5'

Voor de take-off distance gaan we op dezelfde manier tewerk. We kijken op de lijn die overeenkomt met 2000' en lezen bij 0°C 1445' af en bij +10°C lezen we 1565.

Dit wordt dan:
1565 - 1445 =  120
Voor 5°C wordt dit dan 120 / 2 = 60
1445 + 60 =  1505

Dit maakt dan samen een benodigde piste die minimum  2312.5 ft of 705 m. Uiteraard spelen nog andere factoren een rol. Lees zeker altijd de nota's bij elke tabel, dit kan de afstand gevaarlijk beïnvloeden. Bij dit voorbeeld is het windstil en heeft men een asfalt landingsbaan.


Als we nu gaan landen met hetzelfde toestel (Cessna 152) dan hebben we een andere tabel nodig. Ook deze kan men terugvinden in de POH. Stel dan we ons bevinden in volgende omstandigheden:

  • Weight: 1670 lbs
  • Runway (grass: 1000 m of  3280 ft
  • Terreinhoogte: 2000 ft
  • Temperatuur: 16°C
  • Runway: 17
  • W/v: 220°/20
Bepaal met behulp van bovenstaande gegevens de landingsrol. Men gaat dan als volgt tewerk:
  1.  Op de lijn van 2000' pressure altitude leest men 500' af bij 10°C. Maar omdat het geen 10°C is, moeten we ook de afstand aflezen bij 20°C. Deze is 520'.
  2. Dan deelt men het verschil van beiden door 10 en vermenigvuldigt men vervolgens met 6 om zo de afstand voor 16°C te bekomen. 520 - 500 = 20 dan 20 / 10 * 6 = 12. Dan telt men 500 op met 12 en krijgt men 512'.
  3. Wanneer men de windcomponnenten berekent heeft komt men op een headwind van 12 kts en een crosswind van 8 kts. Volgens de voorwaarden die bij de tabel vermeld zijn, moet men voor elke 9 kts headwind 10% minder grondrol nemen.  Dus moet men voor 12 kts headwind de lengte verminderen met 13%. Dit maakt dan 573 - 74,5 = 498,5'.
  4. Aangezien we een gras piste hebben moeten we 45% van de afstand bijtellen. Dan komen we op 723 ft of ongeveer 220 m.